Maja
Maja
gy mlik...
 
Men
 
csoda nlkl

Hidegen l a korlton,

Zsebben a tavasszal.

Gurul, gurul tovbb,

Megannyi vgasszal.

Lehull, s eltnik,

            De te mosolyogsz.

 

 
Verssarok
 
Kvncsisgbl
Lezrt szavazsok
 
Csak egy felmrs
Lezrt szavazsok
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Idjrs
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
.
 
Friedrich Nietzsche Zarathustra beszdei - egy kis zelt

Friedrich Nietzsche

ZARATHUSTRA BESZDEI*





A HROM TVLTOZSRL

A szellem hrom tvltozst beszlem el nktek: miknt lesz a szellembl teve, s a tevbl oroszln, s miknt lesz az oroszln gyermekk vgl.
   Sok van, ami a szellemnek slyos, ami slyos az ers, teherbr szellemnek, melyben tisztelet lakozik: arra vgyik az ereje, ami slyos s a legslyosabb.
   Sly? Mi az? krdi a teherbr szellem, s letrdel, akr a teve, hogy jl megrakodjk.
   A legnagyobb sly? Mi az, ti hsk? krdi a teherbr szellem - mr htamra is veszem, hogy rvendjek ermnek.
   Ugyan nem ez-e a legslyosabb: megalzkodni, hogy fjdalmat okozzunk nnn fennhjzsunknak? Kignyolni blcsessgnket, hogy fennen ragyoghasson balgasgunk?
   Vagy taln ez: odahagyni minden dolgainkat, midn gyzelmi nnepet lnek? Magas hegyekre mszni, hogy megksrtsk a ksrtt?
   Vagy taln ez: a megismers makkjn s fvn lni csak, hogy lelknk hezze az igazsgot?
   Vagy taln ez: betegen is hazakldeni a vigasztalkat, s sketek bartjul szegdni, akik nem halljk meg soha, hogy mit akarsz?
   Vagy taln ez: piszkos vzbe merlni, ha az igazsg vize az, s nem utastani el sem a hideg bkkat, sem a forr varangyokat?
   Vagy taln ez: szeretni, akik megvetnek bennnket, s kezet nyjtani a ksrtetnek, aki riogatni jtt?
   A teherbr szellem magra veszi mind ezt a slyt: akr a teve, mikor megrakodva nekivg a sivatagnak, sivatagnak ppgy vg neki is.
   mde a legkietlenebb sivatagban megtrtnik a msodik tvltozs: oroszln lesz a szellembl ott, s szabadsgot rabol magnak, hogy legyen ura nnn sivatagnak.
   Utols urt keresi ott: neki akar ellensge lenni, neki s utols istennek, gyzelmet akar a hatalmas srknnyal kzdve.
   Ugyan ki az a hatalmas srkny, aki a szellemnek tbb nem r s nem isten? A hatalmas srkny neve: "Ktelmed". Az oroszln szelleme azonban gy szl: "Akarom".
   tjban hever a "Ktelmed", az aranyban csillog pikkelyes llat, s minden pikkelyn ott csillog aranyln: "Ktelmed!"
   Ezredves rtkek csillognak minden pikkelyn, s gy szl minden srknyok leghatalmasabbika: "Minden dolgok rtke - nrajtam csillog."
   "Minden rtk megteremtetett immr, s minden teremtett rtk - n vagyok. Bizony mondom, nincs tbb »Akarom«!" gy szl a srkny.
   Testvreim, mi vgre kell ht, hogy oroszlnn vltozzk a szellem? Mrt nem elg a teherhord llat, mely csupa lemonds s tisztelet?
   j rtkeket teremteni - erre mg az oroszln sem kpes: de megteremteni az j teremts szabadsgt - erre j az oroszln hatalma.
   Hogy szabadsgot teremtsen, s szent nemet mondjon a ktelessgre: erre kell, testvreim, az oroszln.
   j rtkek jogt birtokba venni - a legiszonybb elbirtokls ez a teherbr s tiszteletteljes szellem szmra. Bizony mondom nktek, bitorlsnak tartja azt, s ragadoz llatok cselekedetnek.
   "Ktelmed": egykoron nem volt, mit szentebbl szeretett volna nla, most pedig rletre s nknyre lel immr a legszentebb szentsgben is, hogy szabadsgot raboljon magnak szeretettl: ez a rabls bizony oroszlnt kvn.
   De mondjtok csak, testvreim, mire kpes mg a gyermek, amire az oroszln sem kpes? Mi vgre kell a ragadoz oroszlnnak mg gyermekk is lennie?
   rtatlansg a gyermek s feleds, jrakezds, jtk, nmagbl kiprdl kerk, els mozdulat, szent igenls.
   Bizony mondom, testvreim, a teremts jtkhoz kell a szent igenls: sajt akaratt akarja ht a szellem, sajt vilgt nyeri el a vilga-vesztett.
   A szellem hrom tvltozst beszltem el nktek: miknt lett a szellembl teve, s a tevbl oroszln, s miknt lett az oroszln gyermekk vgl. -
   gy szlott Zarathustra. s abban a vrosban idztt akkoron, amelynek neve: tarka tehn.


AZ ERNY KATEDRIRL

Egy blcset dicsrtek Zarathustra szne eltt, akirl hre jrt, hogy jl beszl az alvsrl meg az ernyrl: nagy tiszteletnek s megbecslsnek rvend ezrt, s az ifjsg ott tolong katedrja krl. Zarathustra is elment ht hozz, s az ifjsggal egytt maga is ott tolongott katedrjnl. A blcs pedig gy szlott:
   Tiszteljtek az alvst, s ne legyetek vle szemrmetlenek! Ez az els! s trjetek ki tjbl mindazoknak, akik rossz alvk, s fennen virrasztanak jjel!
   Lm, az alvssal mg a tolvaj sem szemrmetlenkedik: mindig csendesen lopakodik ltal az jen. mde gyalzatos az jjelir, mert gyalzatosan harsogtatja krtjt.
   Nem kis mvszet az alvs: egsz ll nap fennen kell virrasztani rte.
   Tzszer kerlj naponta nmagad flbe, hogy elfradj egszen, mert az a llek mkonya.
   Tzszer engeszteld ki nmagad: mert kesersg a fllkerekeds, de jl csak a kiengesztelt alhatik.
   Tz igazsgra lelj napra nap; msklnben igazsg utn kutatsz mg jjel is, s lelked hen marad.
   Tzszer nevess naponta, hogy ders legyl: msklnben hborogni fog jjel a gyomrod, minden bskomorsgok atyja.
   Csak kevesek tudjk: de legyen meg benned minden erny, hogy j alvsod essk. Hamis tansgot tennk-e vajon? Hzassgtrsre vetemednk-e?
   Megkvnnm-e felebartom asszonyt? A j alvssal hogyan is frhetne ssze mindez?
   m mg hogyha meg is volna benned minden erny, tudnod kell azt az egyet: idben zavard el aludni az ernyeket is.
   Nehogy a vgn mg sszevesszenek, ezek a jtt vszoncseldek! Mgpedig rajtad, te boldogtalan!
   Tarts bkessget isteneddel s szomszdaiddal: gy akarja a j alvs. s tarts bkessget szomszdod rdgvel is! Msklnben nlad fog ksrteni jszaka.
   Tisztelet s engedelmessg a fensbbsgnek; ha kell, a grbe fensbbsgnek is! gy akarja a j alvs. Ki tehet rla, hogy a hatalom szvesen jrkl grbe utakon?
   Mindig is az lesz legjobb psztorom, akivel a legzldebb legelre lel megannyi juh: jl kijn ezzel, hogy - aludni j.
   Dicssgre nem htozom, s nem htozom tlsgos kincsekre sem: mg begyulladna az epm. De j nv s nmi kincsecske hjn nem eshetik j alvs.
   A kis trsasgnak jobban rlk, mint a gonosznak: de gondom van r, hogy idejben jjjn s menjen. Jl kijn ezzel a j alvs.
   Szeretem a lelki szegnyeket is: elsegtik alvsomat. Mert boldogok azok, kivltkpp, ha soha ellent nem mondasz nekik.
   gy tlti napjt az ernyes. Ha pedig leszll az j, a vilgrt sem hvom az alvst! Mert az alvs, minden ernyek ura, nem szenvedheti, ha hvjk!
   Vgiggondolom inkbb, mit tettem s mi mindent gondoltam aznap. Visszakrdzve megkrdem magam, akr a trelmes tehn: fellkerekedtl-e tzszer nmagadon? Lm, miben is?
   s mi volt az a tz megengesztelds, tz igazsg, tz nevets, amikben rmt lelte a szvem?
   Mikzben emgy tndm, s negyven gondolat ringat, egyszerre csak meglep az alvs, az ernyek hvatlan ura.
   Megrinti szemhjamat az alvs: legott elnehezl. Megrinti ajkamat az alvs: mris ttva marad.
   Bizony mondom nktek, macskatalpakon oson be hozzm a tolvajok legkedvesebbike, hogy ellopja gondolataimat: akr e katedra, oly ostobn llok olyankor.
   De sok llnom sem lehet: mr fekszem is. -
   Midn Zarathustra vgighallgatta a blcs szavait, nevetsre fakadt szvben: mert vilgossg tmadt benne. s gy szlott a szvhez:
   Bolond bizony ez a blcs az negyven gondolatval egytt: mde gy hiszem, az alvshoz igen csak rt.
   Boldog mind, aki csak a kzelben lhet! Mert raglyos az ilyen alvs, raglyos akr vastag falakon keresztl is.
   Varzslatos bizony mg a katedrja is. Nem hiba sereglett ht az ifjsg az erny prdiktora kr.
   Blcsessge ennyi: virrassz, hogy jl aludj. s bizony mondom, ha rtelmetlen volna az let, s rtelmetlensgre kellene fanyalodnom, szmomra is ez az rtelmetlensg volna leginkbb vlasztsra mlt.
   Jl rtem immr, mit kerestek egykor mindenek fltt az erny tantiban. J alvst kerestek bizony, s hozz mkonyos ernyeket!
   lom nlkli alvs: ebben ltott csak blcsessget a katedrk megannyi dics-vezte blcse; az let klnb rtelmrl fogalmuk se volt.
   Ma is akadnak mg nhnyan, ilyen erny-prdiktorok, s nem is mind ilyen szintk: de az idejk immr lejrt. s nem llhatnak immr sokig: mr fekszenek is.
   Boldogok az ilyen lomittasok: mert egykettre elszenderlnek. -
gy szlott Zarathustra.


A MS-VILGOLKRL

Egykoron Zarathustrt is az emberen tlra vetette tbolya, miknt az sszes ms-vilgolt. Valamely szenved s knok kzt vergd isten mvnek tnt nkem akkor a vilg.
   lomnak lttam akkor s valamely isten kltemnynek vltem a vilgot; sznes fstfellegknt valaki isten-md bktlennek szeme eltt.
   J s gonosz, gynyr s szenveds, n s Te - sznes fstfellegnek ltszott mindez a teremt szemek eltt. A teremt el akart tekinteni magtl - megteremtette ht a vilgot.
   Rszeg gynyrt ad az a szenvednek, ha eltekinthet szenvedseitl, s elvesztheti magamagt. Rszeg gynyrnek s nveszejtsnek tnt szmomra egykoron a vilg.
   Ez az rkk tkletlen vilg, lenyomata egy rk ellentmondsnak, de tkletlen mg lenyomatnak is - tkletlen teremtjnek rszeg gynyre - ilyen sznben tnt fel nkem egykoron a vilg.
   gy vetettem egykoron magam is az emberen tlra tbolyomat, miknt az sszes ms-vilgol. Az emberen tlra valban?
   , testvreim, akit teremtettem, az az isten, emberi m s emberi agyrm volt csupn, mint mind az istenek!
   Ember volt, de embernek s nnek szegnyes tredke csak: sajt parazsam hamvaibl letre tmadt ksrtet, s bizony mondom nktek! Nem a tlvilg hozta elm!
   Mi trtnt, testvreim? Fellkerekedtem nmagamon, fellkerekedtem magamban a szenvedn, sajt hamvaimat vittem fl a hegyre, hogy lngom fnyesebb legyen. s me! A ksrtet eltvozott tlem akkor!
   Szenveds s kn volna nkem immr, hogy gygyulsomban ilyen ksrtetekben higgyek: szenveds volna immr s megalztats. gy ht a ms-vilgolkhoz intzem szavam.
   Szenveds s tehetetlensg volt csupn - ez teremtette az sszes ms-vilgot; s a boldogsg ama rpke rlete, melyet csak a szenveds legmlye ismer.
   Fradtsg, mely egyetlen ugrssal akar a vgskig hatolni, egyetlen hallugrssal; szegnyes, tudatlan fradtsg, mely nem akar mr akarni sem: ez teremtett minden istent s minden ms- vilgot.
   Higgyetek nkem, testvreim! A test volt az, melyet ktsgbe ejtett a test - az tapogatta az elborult szellem ujjaival a vgs falakat.
   Higgyetek nkem, testvreim! A test volt az, melyet ktsgbe ejtett a fld - az hallotta meg a neki korg lt-gyomort.
   s fejjel akarta ttrni a vgs falakat, hogy ne csupn fejt dughassa t - oda, a "tlvilgba".
   Csakhogy a "tlvilg" jl elrejtetett az ember ell; jl elrejtetett elle az az ember hjn val, embertelen vilg, mely gi semmisg csupn; az emberhez pedig nem szl korogva semmifle lt- gyomor, hacsak nem ember gyannt.
   Bizony mondom nktek, bajos volna bebizonytani brmi ltezst, s bajos volna szra brni is. Mondjtok, testvreim, vajon nem az bizonytott-e mg leginkbb, ami a legcsodsabb minden dolgok kztt?
   Igen, ez az n s ellentmondsa s tvelygse ennek az nnek - mg ez mondja ki a legszkimondbban nnn ltrl szavt; ez a teremt, akar, rtkel n, mely a dolgok rtke s mrtke egyben.
   s ez a legszkimondbb ltezs, ez az n - a testrl szl, s a testet akarja mg akkor is, midn ihlet s rajongs szllja meg, s gy vergdik trtt szrnyaival.
   Mind szkimondbban tanul meg szlni ez az n: s minl tanulkonyabb, annl jobb s dicsbb szavakkal illeti majd a testet s a fldet.
   jfajta bszkesgre tantott engem nem, magam ezt tantom immr az embereknek: mennyei dolgok homokjba ne dugjk tbb fejket, hanem felvetett fvel jrjanak, felvetett fldi fvel, mely rtelmet teremt a fldnek!
   jfajta akaratot tantok immr az embereknek: akarjk azt az utat, melyet vakon jrt be az ember, mondjanak igent re, s nagybeteg haldoklk mdjra tbb lopva el ne hagyjk!
   Nagybeteg haldoklk voltak bizony, a test s a fld megveti, akik feltalltk a mennyblisget s a megvlt vrcseppeket: de a testtl s a fldtl oroztk mg ezt a stt s des mrget is!
   Menekvst kerestek nyomorukbl, de tvol voltak tlk a csillagok. Felshajtottak teht: "Brcsak volnnak mennybli utak, hogy tfondorkodhassunk egy msik, boldogabb ltbe!" - gy eszeltk ki a maguk fondorlatt s kortynyi vrivszatt!
   Bolondsgukban azt gondoltk ezek a hldatlanok, hogy megszabadultak immr testktl s e fldtl. De ugyan kinek ksznhettk szabadulsuk grcst s jttemnyeit? Testknek s e fldnek.
   Elnz Zarathustra a betegekkel. Bizony mondom, nem rja fel nkik hldatlansgukat, s nem hborog cseklyke vigaszukon. Csak gygyuljanak fel, hogy nmaguk flbe jutvn magasabb rend testet teremthessenek maguknak!
   Nem hborog Zarathustra a lbadozn sem, ki gyengden tekintget tbolya utn, s jfltjt ott fondorkodik Istene srja krl: mgis betegsget s beteg testet ltok mg knnycseppjben is.
   Mindig is sok beteges npsg akadt azok kztt, kik kltenek s istenekre vgynak; gyllkdve nzik a megismers embert, s nincs elttk gylletesebb, mint az ernyek legifjabbika, kinek neve: Szkimonds.
   Mindig htrafel tekingetnek, stt idkbe: akkoriban persze ms volt a tboly s megint ms a hit; az mokfut sz volt Istenhez hasonlatos, s bn volt a ktelkeds.
   mde jl ismerem n ezeket az Istenhez hasonlatosakat: azt akarjk, hogy bennk higgyenek, s bn legyen a ktelkeds. s jl tudom azt is, miben hisznek leginkbb k maguk.
   Bizony mondom, nem ms-vilgokban s nem megvlt vrcseppekben: hanem a testben hisznek legjobban k maguk is, a maguk magban-valja pedig nem ms nekik, mint a testk maga.
   De mg az is beteges dolog az sznk eltt: szvesen kibjnnak ht a brkbl. Ezrt hallgatjk a hall prdiktorait, s hirdetnek maguk is ms-vilgokat.
   Krlek, testvreim, hallgassatok inkbb az egszsges test szavra: beszdesebb s tisztbb hangon szl hozztok az.
   Szkimondbban beszl s tisztbban az egszsges test a maga tkletessgben s szablyossgban: s a fld rtelmrl beszl.
gy szlott Zarathustra.


A TEST BECSMRLIRL

A test becsmrlinek azt mondom: Ne tanuljanak s ne tantsanak, hanem mondjanak bcst a testknek - s mris nmuljanak el.
   "Test vagyok s llek" - gy szl a gyermek. s vajon mirt ne szlhatnnk gy, mint a gyermekek?
   De azt mondja, aki magra bredt s immr tudva tud: test vagyok egszen, semmi ms; a llek sz pedig azt mondja csupn: valami testi.
   Hatalmas sz a test, egy rzk sokasg, egy hbor s egy bke, egy psztor s egy nyj.
   Tested szerszma cseklyke eszed is, testvrem, amelyet gy nevezel: "szellem"; hatalmas eszed aprcska szerszma avagy jtkszere.
   Azt mondod: "n" - s bszke vagy szavadra. Mgis nagyobb, amiben hinni nem akarsz - a tested a maga hatalmas eszvel: nem mondja, hanem cselekszi az nt.
   Amit az rzk megrez, amit megismer a szellem, sohasem nnnmagban r vget. A szellem s az rzk mgis elhitetn vled, hogy maga volna minden dolgok vge: ilyen hvsgosak.
   Szerszm avagy jtkszer az rzk s a szellem: mgttk ott rejtezik mg az nmaga. Az nmaga frksz az rzkek szemvel, s flel a szellem flvel is.
   Mindig flel s frksz az nmaga: hasonlt, legyr, hdt s rombol egyre. Uralkodik, s ura mg az nnek is.
   Hatalmas parancsol, ismeretlen blcs ll, testvrem, gondolataid s rzseid mgtt - t nevezik gy: nmaga. Testedben lakozik, maga a tested.
   Testedben tbb az sz, mint legjava blcsessgeidben. Csak azt nem tudni, testednek mi szksge van ppen blcsessged legjavra.
   Az nmaga kikacagja ned bszke bakugrsait. "Mi is nkem a gondolat mind ilyes ugrsa, rpte?" morfondrozik. "Kerlt, mely vgl mgis clomhoz vezet. Zablja vagyok az nnek, n oltom bel titkon fogalmait."
   gy szl az nmaga az nhez: "itt a fjdalom - rezd!" Az n pedig szenved, s azon tpeldik, miknt szabadulhatna a szenvedstl - s pp ezrt kell gondolkodnia.
   gy szl az nmaga az nhez: "itt a gynyr - rezd!" Az n pedig rl, s azon tpeldik, miknt rlhetne ekkpp mskor is - s pp ezrt kell gondolkodnia.
   Azt mondom a test becsmrlinek: Becsmrlsk nem ms, mint megbecsls. Mert mi is teremtette vajon a megbecslst s a megvetst, az rtket s az akaratot?
   A teremt nmaga teremtett magnak becsmrlst s megbecslst, fjdalmat s gynyrt. A teremt test teremtett magnak szellemet, hogy keze legyen akaratnak.
   Ti, akik a test becsmrli vagytok, az nmagt, tenmagatokt szolgljtok bizony mg balgasgtokban s becsmrlseitekben is. Azt mondom nktek: maga az nmaga, tenmagatok akar halni bennetek, s fordul el bennetek az lettl.
   Mert nem kpes tbb beteljesteni leghatalmasabb akaratt - hogy teremtve nmaga flbe njn. Pedig legfbb akarata s leghbb vgya ez.
   De most mr ks - ezrt akar albukni az nmaga, tenmagatok, ti becsmrli a testnek.
   Az nmaga akar albukni, tenmagatok, ezrt lettetek becsmrli a testnek! Mert mr kptelenek vagytok r, hogy teremtstek nmagatok flbe njn.
   Ezrt vonta magra haragotokat az let s a fld. Becsmrl sandtsotok az ntudatlan irigysg tkre.
   Utatok nem az n utam, ti becsmrli a testnek! Elttem nem ti vagytok a hd az embert fllml ember fel! -
gy szlott Zarathustra.


AZ RVENDEZSEKRL S A SZENVEDLYEKRL

Testvrem, ha van egy ernyed, s az a tied, bizony mondom, nem osztozol rajta senkivel.
   Jllehet nevn nevezve beczgetni akarod; flt ciblva jtszadozni akarsz vle.
   s lm! Nevt megosztottad a sokasggal, sokasg s csorda lettl ht magad is ernyeddel egytt!
   Jobb lett volna pedig gy szlanod: "Kimondhatatlan s nvtelen az n lelkem knja s dessge; kimondhatatlan s nvtelen az is, amire bensm he vgyik."
   A nevek bizalmaskodsa fl ne rje ernyedet: ha pedig mgis beszlned kell rla, ne szgyelld az akadoz nyelvet.
   gy beszlj akadozva: "Ez az n jm, ezt szeretem, gy tetszik nekem, csakis gy akarom n a jt.
   Nem valamely Isten trvnyeknt akarom, s nem is emberi nkny vagy szksg gyannt: nem kell, hogy utat mutasson nekem holmi fldntli fldek s paradicsomok fel.
   Csakis a fldi ernyt szeretem: kevs benne az okossg, s a kzkelet eszessgbl van benne a legkevesebb.
   Ez a madr azonban nlam rakott fszket: ezrt szeretem s vom t, - nlam fogja kiklteni arany tojsait."
   Botladoz nyelved gy dicsrje ernyedet.
   Valaha szenvedlyeid voltak, s gonosznak mondtad ket. Immr ernyeid vannak csupn: szenvedlyeidbl szkkentek szrba k.
   Legmagasabb clodat oltottad szenvedlyeid szvbe: gy hajtottak ki ernyeid s rvendezseid.
   s mg hogyha a hirtelen haragvk avagy a gynyrvgyk avagy a hitekben dhngk avagy a bosszllk kzl val volnl is:
   Vgl minden szenvedlyedbl erny lett, s angyall vlt minden rdgd.
   Egykoron veszett kutykat tartottl pincdben: de vgl kedves hang nekesmadarakk lettek.
   Immr gygyrt fztl magadnak mrgeidbl; megfejted borongsod tehent - most tgynek des tejt iszod teht.
   Ezutn pedig semmifle gonosz nem fakad belled immr, hacsak az nem, ami ernyeid harcbl fakad.
   Testvrem, a szerencssnek egy ernye van csupn, s nem tbb: gy knnyebb lesz tkelned a hdon.
   Sok ernyt birtokolni kitntets, m nehz sors is egyben; s hny ernyes elbujdokolt mr a pusztasgba, s vget vetett letnek, mert belefradt abba, hogy csatatr legyen ernyeinek szntelen csatihoz.
   Testvrem, gonosz dolog-e vajon a harc s a hbor? Csakhogy ez a gonosz szksgszer, szksgszeren tmad az irigysgbl, a bizalmatlansgbl s az acsarkodsbl ernyeid kztt.
   Lsd, miknt vgyik minden egyes ernyed a legnagyobbra: egsz szellemedet akarja magnak mindegyik, hogy az hrvivje legyen, teljes erdet akarja magnak harag, gyllet s szeretet kzepette.
   Minden egyes erny fltkeny a msikra, mrpedig a fltkenysg iszony dolog. A fltkenysg tnkre teheti ernyeidet is.
   Akit a fltkenysg lngja emszt, olyan, akr a skorpi: vgl nmaga ellen fordtja mrgezett fullnkjt.
   , testvrem, lttl-e mr nmaga ellen acsarkod, sajt magba mardos ernyt?
   Az ember olyasvalami, aminek flbe kell kerekedni: ezrt szeresd ht ernyeidet - mert k hozzk buksod egykoron. -
gy szlott Zarathustra.


A SPADT VTKESRL

Nem akartok lni, ti brk s ldozk, mg fejet nem hajtott az llat? me, a spadt vtkes fejet hajtott immr: tekintetbl a hatalmas megvets beszl.
   "Olyasvalami az nem, aminek flbe kell kerekedni: nem az ember hatalmas megvetse": errl beszl tekintete.
   Legmagasabb pillanata volt, midn maga tlte meg nmagt: ne engedjtek ht emelkedettsgbl ismt lealacsonyodni!
   Nincs annak megvlts, aki gy szenved magamagtl, hacsak nem a gyors hall.
   lsetek, ti brk, rszvt, s ne bossz legyen. s hogyha ltk, azon legyetek, hogy magt az letet igazoljtok ltala.
   Nem elg megbklnetek azzal, akit megltk. Az embert fllml ember szeretete legyen szomorsgotok: csakis gy igazolhatjtok tovbbi leteteket!
   gy nevezztek: "ellensg", ne gy, hogy "gonosztev"; mondjtok azt: "beteg", ne azt, hogy "semmirekell"; mondjatok "balgt" "bns" helyett.
   Te pedig, vrs br, hogyha hangosan kimondand mindazt, amit gondolatban megtettl immr: mindenki gy kiltana: "Vesszen az ocsmny freg!"
   De ms a gondolat, s ms a tett, s megint ms kpe a tettnek. Az alap kereke nem forog kzttk.
   E spadtat egy kp spasztotta el. Tettvel egyvs volt, mikor megtette azt: de nem viselte el kpt, amidn megttetett.
   Egyetlen tett tetteseknt ltta magt egyre csak. n rletnek mondom ezt: lnyegg vltozott szemben a kivtel.
   A kimrt kr megbabonzza a tykot; a maga ltal mrt csaps szegny eszt babonzta meg - gy hvom ezt, hogy tett utni rlet.
   Halljtok szavam, ti brk! Van msik rlet is: spedig a tett eltt. Bizony mondom, nem hatoltatok e llek mlyre mg!
   A vrs br gy beszl: "Mirt is gyilkolt vajon ez a bns? Rabolni akart." n pedig azt mondom nktek: vrt, nem zskmnyt akart a lelke: a ks gynyrre szomjazott!
   Szegny esze azonban nem rtette ezt az rletet, s gyzkdni kezdte. "Mit nekem vr!" szlott; "nem akarsz legalbb rabolni is valamit? Vagy bosszt llni?"
   Ez pedig hallgatta szegny eszt: lomslyknt nyomta beszde - rabolt is ht, amidn gyilkolt. Nem akarta, hogy szgyellnie kelljen rlett.
   Most pedig lomslyknt nyomja a vtke, szegny esze pedig jra csak merev, bna s nehz.
   Ha legalbb megcsvlhatn fejt, mris lehullna rla a teher: de ki tudn megcsvlni e fejet?
   Mi ez az ember? Betegsgek falkja, melyek a szellem ltal kiragadoznak a vilgba: ott akarnak zskmnyt ejteni.
   Mi ez az ember? Mrges kgyk tekergz csomja, melyek nem lelik nyugtukat egyms kzelben - elindulnak ht, hogy egyenknt ejtsenek zskmnyt a vilgban.
   Nzztek e szegny testet! Szenvedst s vgyait rtelmezte ez a szegny llek -, az ls gynyrnek rtelmezte, s svrgsnak a ks okozta kjre.
   Aki most megbetegszik, azt a gonosz szllja meg, a mostani gonosz: knt akar okozni azzal, ami knozza t. De voltak ms idk, volt ms j s ms gonosz.
   Egykor a ktelkedst mondottk gonosznak, s az nmaga irnti akaratot. A betegbl eretnek meg boszorkny lett akkor: eretnekknt meg boszorknyknt knldott, s gy akart knt okozni.
   Ti azonban bezrjtok fleteket: azt mondjtok, megszenvednk a jsgaitok. De mit nekem a ti jsgaitok!
   Utlattal tlt el sok jsgotok, s bizony mondom: nem az, ami gonosz bennk. Azt kvnom, brcsak elragadn ket az rlet, mely romlst hozna rjuk, akr e spadt vtkesre!
   Bizony azt kvnom, brcsak igazsg vagy hsg vagy igazsgossg volna a neve rletknek: m az ernyeik csak arra valk, hogy nyomorult letk hossz s laklyos legyen.
   Korlt vagyok a folyam mellett: kapaszkodjon belm, aki tud! De a manktok nem vagyok. -
gy szlott Zarathustra.


AZ RSRL S AZ OLVASSRL

Az olyan rsokat szeretem csak, melyeket vrvel rt valaki. rj vrrel, s megtudod, hogy szellem a vr.
   Nem knny az idegen vrt megrteni: gyllm a naplop knyvmolyokat.
   Aki ismeri az olvast, mit sem tesz rte tbb. Mg egy vszzadnyi olvas - s bzlik maga a szellem is.
   Hogy mindenki olvasni tanul: idvel nemcsak az rst, de a gondolkodst is megrontja.
   Valaha isten volt a szellem, azutn emberr lett - s me, mg cscselk is lszen.
   Aki vrvel rja mondsait, az nem olvasmny akar lenni, hanem arra val, hogy betve tudjk.
   A hegyekben a cscstl cscsig vezet t a legrvidebb: mr akinek elg hossz a lba. Ilyen hegycscsok legyenek mondsaid: nagy legyen s termetes, akihez intzed szavad.
   Ritka s tiszta a lg, a veszly kzel, vidm gonoszkodssal telve a szellem: gy illik mind a msikhoz.
   Koboldok vegyenek krl, mert n btor vagyok. A btorsg elriasztja a ksrteteket, s magnak teremt koboldokat - a btorsg nevetni akar.
   Nem rzek tbb veletek: felleget ltok magam alatt, slyos feketesget, s kinevetem - pedig pp a ti viharfelhtk az.
   Ti a magasba tekintgettek, emelkedettsgre vgyva. n pedig lenzek, mert emelkedett vagyok.
   Ki tud kzletek emelkedetten nevetni?
   Aki a legmagasabb hegyeken jr, annak nevetsg minden szomor-jtk, minden szomor- komolykods.
   Btor, gondtalan, gnyos, erszakos - a blcsessg bennnket ilyennek akar: asszony a blcsessg, s nem szeret mst, csakis a harcosokat.
   Azt mondjtok: "az let oly nehz". De mi vgre dleltti bszkesgtek, s estli megadsotok?
   Az let nehz: de azrt csak ne knyeskedjetek! Derk teherhord szamarak meg szamrkanck vagyunk mi, mindannyian.
   Mi kznk a rzsabimbhoz, mely megremeg, ha testt harmathulls terti be?
   Val igaz: nem az let, de a szeretet megszoksa ksztet, hogy szeressk az letet.
   A szeretetben mindig van valamennyi rlet. De az rletben is mindig van valamennyi sz.
   s elttem is, aki kedvelem az letet, bizony elttem is feltnnek pillangk s szappanbuborkok, meg a velk rokon emberek is, akik a legtbbet tudjk a boldogsgrl.
   Ltvn, e balga knnyelm kecses rebben lelkecskk miknt szllonganak - Zarathustrt knnyekre s dalokra indtja ez.
   Csakis olyan istenben hinnk, aki tncolni tudna.
   Midn pedig megpillantottam rdgmet, gy talltam: komoly, alapos, mly s nneplyes; a nehzkeds szelleme volt - ltala esnek mindenek.
   Nem a dh gyilkol, hanem a nevets. Rajta, gyilkoljuk ht meg vgre a nehzkeds szellemt!
   Megtanultam jrni: azta szaladok. Megtanultam replni: azta nem kell tasztsra vrnom, hogy kimozdtson helyemrl.
   Immr knny vagyok, immr replk, immr ltom magam odalent, immr keresztltncol rajtam egy isten.
gy szlott Zarathustra.


A HEGYEN LL FRL

Zarathustra ltta valamikor, hogy kitrt elle egy ifj. Egy este pedig, midn egyedl jrt a "tarka tehn" nev vrost krnyez hegyekben: me, tkzben megpillantotta amaz ifjt, amint egy fatrzsnek tmaszkodva ldglt, s fradt tekintettel bmult al a vlgybe. Zarathustra megmarkolta a tmasztkul szolgl trzset, s gy szlott:
   Hiba akarnm megrzni kezemmel ezt a ft, bizony nem brnk vele.
   A szl azonban, a lthatatlan szl, kedvre tpzza, s hajltgatja mindenfel. Lthatatlan kezek tpznak a legjobban, tlk erednek legnagyobb knjaink.
   Az ifj megrknydve felemelkedett, s azt mondotta: "Zarathustrt hallom, s re is gondoltam ppen." Zarathustra pedig gy felelt:
   "Ettl mg nem kell gy megijedni. - Az ember azonban olyan, akr a fa.
   Minl magasabbra tr fel a fnybe, annl ersebb gykereket ereszt a fldbe is, lefel, a stt mlysgbe - a gonoszba."
   "Igen, a gonoszba!" kiltott az ifj. "Miknt tudtl rtallni lelkemre?"
   Zarathustra pedig gy szlott nevetve: "Vannak lelkek, melyekre soha r nem tallnak, hacsak ki nem talljk ket elbb."
   "Igen, a gonoszba!" kiltott jfent az ifj.
   "Igazat szlottl, Zarathustra. Nem bzom magamban tbb, mita a magasba trk, s nem bzik bennem senki sem, - de hogy lehet ez?
   Tl gyorsan vltozom: a ma rcfol tegnapomra. Flfel menet gyakran tugrom a grdicsokat, - ezt egyetlen lpcs sem bocstja meg.
   Mire felrek, mindig magamra maradok. Nincs, aki szlna hozzm, s kirz a magny hidege. Mirt akarom mgis a magassgot?
   A vggyal egytt nvekszik bennem a megvets; minl magasabbra hgok, a felfel trekvt annl jobban megvetem. Mirt akarja mgis a magassgot?
   Hogy szgyellem feltrekvsemet, botladozsomat! Mily kegyetlenl kignyolom a heves fjtatst! Hogy gyllm a szrnyalt! Milyen fradtt tesz a magassg!"
   Az ifj itt elhallgatott. Zarathustra pedig szemgyre vette a ft, amely mellett lltak, s gy szlott:
   Magnyosan ll itt a hegyen ez a fa; messze tlntt emberen s llaton.
   Ha pedig szlni akarna, senki sem rten szavt: oly magasra ntt.
   Csak vr, csak vr - de mire vr vajon? Tl kzel lakik a fellegek honhoz: csak nem az els villmra vr?
   Zarathustra szavai hallatn az ifj heves mozdulatokkal felkiltott: "Igen, igazat beszlsz, Zarathustra. Albuksomat kvntam n a magasba trve, s te vagy a villm, akire vrtam! Lsd, mi maradt bellem, mita megjelentl neknk! Az irigysg tett tnkre, az irntad val irigysg!" - gy szlt az ifj, s keserves srsra fakadt. Zarathustra azonban tlelte, s magval vonta.
   Miutn pedig egytt mentek egy darabon, Zarathustra beszlni kezdett:
   Elszorul a szvem. Veszedelmeidrl szavaidnl is vilgosabban beszl a szemed.
   Mg nem vagy szabad, a szabadsgot mg csak keresed. Kimerlt lettl a virraszt keresstl, s tl ber.
   Szabad magassgokba trekszel, lelked csillagokra szomjazik. Csakhogy szabadsgra szomjaznak hitvny sztneid is.
   Veszett kutyid ki akarnak trni; boldogan csaholnak pincdben, ltvn, hogy szellemed immr minden brtnt megnyitogatna.
   Mg szabadsgt latolgat fogoly vagy nkem: , az ilyen foglyokban bizony megokosodik, de fondorlatoss s hitvnny is vlik a llek.
   Meg kell mg tisztulnia annak, ki szellemben szabad. Sok mg benne a brtn s a doh: szemnek ki kell mg tisztulnia.
   Igen, ismerem veszlyedet. De szeretetemre s remnyemre krlek: ne vesd el szeretetedet s remnyedet!
   Mg nemesnek rzed magad, s nemesnek reznek mg a tbbiek is, akik haragjukban gonosz pillantsokat vetnek red. Tudd meg, hogy mindenkinek tjban ll a nemes.
   A nemes tjban ll bizony mg a jknak is: ha pedig jnak mondjk, csakis azrt, hogy knnyebb legyen flrelltaniuk.
   jat akar teremteni a nemes, s j ernyt. A rgit akarja a j, s hogy a rgi megmaradjon.
   m a nemes veszlye mgsem az, hogy j lesz, hanem hogy arctlan lesz belle, mindent leszl s megsemmist.
   , ismertem n nemeseket, akikbl kiveszett a legmagasztosabb remny. s gnyt is ztek minden magasztos remnybl.
   Arctlanul ltek, rvid gynyrk kzepette, s immr alig ismertek clt tl az aznapon.
   "Hisz kj a szellem is" - ezt mondogattk. De szellemk szrnyai sszetrtek akkor: most csszik- mszik, s marsa mocskot hagy mindentt.
   Hogy hsk lesznek - gondoltk egykoron: most pedig kjenc valamennyi. Szomorsg s iszonyat immr nkik a hs.
   De szeretetemre s remnyemre krlek: ne vesd el lelkedben a hst! rizd meg szentsgben legmagasztosabb remnyedet! -
gy szlott Zarathustra.


A HALLNAK PRDIKTORAIRL

Vannak prdiktorai a hallnak: azokkal pedig, akiknek az lettl val elfordulst kell prdiklni, teli van a fld.
   Flslegesekkel van teli a fld, az letet megrontotta immr a fls-sokasg. Br akadna valaki, aki ebbl az letbl az "rk lettel" elcsalogatja ket!
   "Srgk" avagy "feketk": gy nevezik a hall prdiktorait. De n ms sznekben is megmutatom ket nktek.
   Itt vannak a flelmesek, akik magukban hordjk a ragadoz llatot, s vlasztsuk nincsen, hacsaknem a kj meg az nmarcangols kztt. De kjk se ms, mint nmarcangols.
   Mg csak emberr se vltak, ezek a flelmesek; prdikljk is csak az elfordulst az lettl - s vljanak tle meg maguk!
   Itt vannak a llek spkrosai: alig hogy megszlettek, mris halni kezdenek, gy vgynak a fradtsg s a lemonds tanaira.
   Holtak akarnnak lenni mielbb, teljestsk ht akaratukat! vakodjunk letre kelteni a holtakat; az l koporskat senki ne nyissa fel!
   Ha beteget, vnt vagy hullt ltnak, azt vgjk r: "az let megcfoltatott!"
   Pedig k cfoltattak meg csupn, az ltsuk - hogy a lt egyazon ltomsra van csupn szemk.
   Sr borongsba burkolznak, sszeszortott foggal vrnak ezek, s betlti ket a hallt hoz, apr vletlenek utni vgy.
   Vagy pedig: cukros stemnyek utn nyjtogatjk kezk, csfoldva nnn gyermeksgkn: belekapaszkodnak szalmaszlnyi letkbe, mikzben azon csfoldnak, hogy egy szalmaszlon csggenek.
   Blcsessgk jelszava ez: "Bolond, ki letben marad, de ht ilyen bolondok vagyunk! S az let legbalgbb balgasga ppen ez!" -
   "Csupa szenveds az let" - mondjk msok, s nem hazudnak: legyen ht gondotok re, hogy a tietek mielbb vget rjen! Legyen gondotok re, hogy vget rjen az let, mely csupa szenveds!
   Ernyetek jelszava gy szljon teht: "ld meg magad! Lopd ki magad innt!" -
   "Bn a gynyr" - mondjk egyesek a hallnak prdiktorai kzl - "lljunk flre ht, s ne nemzznk tbb gyermeket!"
   "Fradsgos a szls" - mondjk a tbbiek - "mi vgre is szlnnk? gyis csak boldogtalanoknak adnnk letet!" s bizony a hall prdiktorai k is.
   "Rszvt kell ide" - mondjk megint msok. "Amim van, vegytek! Vegytek, ami vagyok! Annl kevsb kt maghoz az let!"
   m ha rszvtk az alapokig hatolna, inkbb megkesertenk felebartaik lett. Igaz jsguk a gonoszsg volna csak.
   Csakhogy k szabadulni akarnak az lettl: mit rdekli ht ket, miknt vonjk szorosabbra msok ktelkt lncaik s ajndkaik! -
   s ti is, kiknek vad munka s nyughatatlansg az let: nemde, bennetek is nagyok immr az let fradalmai? Nemde, ti is nagyon megrtetek immr a hall-prdikcikra?
   Ti mind, kik a vad munkban lelitek kedvetek, kiknek kedves a gyorsasg, az j, az idegen - alig viselhetitek el magatokat immr; szorgalmatok menekls, mely nfeledst akar.
   Ha tbb hitetek volna az letben, aligha vetntek magatokat a pillanatnak. De sem a vrakozshoz, sem a lustasghoz nincs elg tarts bennetek!
   Mindentt azoknak hangja hallatik, akik a hallt prdikljk: azokkal pedig, akiknek kell, hogy hallt prdikljanak, teli van a fld.
   Avagy az "rk letet": nkem egyre megy, - csak tnjenek el mihamarbb!
gy szlott Zarathustra.


A HBORRL S A HADINPRL

Nem akarjuk, hogy legjobb ellensgeink kmljenek, s ne kmljenek azok sem, akiket mlysgesen szeretnk. Hadd mondom ht meg nktek az igazat!
   Hborz testvreim! Mlysgesen szeretlek benneteket, kzletek val vagyok s voltam. s n vagyok legjobb ellensgtek is. Hadd mondom ht meg nktek az igazat!
   Ismerem szvetek irigysgt s gyllett. Nem vagytok elg nagyok, hogy ne ismerntek irigysget s gylletet. De legyetek ht elg nagyok legalbb ahhoz, hogy ne szgyenkezzetek rte!
   Ha pedig nem lehettek szentjei a megismersnek, legyetek harcosai legalbb. Mert k az eljvend szentsg bajtrsai s hrnkei.
   Sok katont ltok: ltnk br inkbb harcosokat! "Uniformisnak" hvjk, mit testkn viselnek: brcsak ne egyformasgukat rejtegetn!
   Olyanok legyetek nkem, kiknek szeme ellensg utn frksz szntelen - sajt ellensge utn. Van kztetek, kiben mr els ltsra is feltmad a gyllet.
   Keresstek a magatok ellensgt, vvjtok a magatok hborjt - sajt gondolatok nevben! Ha pedig alul marad bennetek a gondolat, egyenessgtek lgyen az, ami mg efltt is diadalt arat!
   Szeresstek a bkessget, mert az az j hbork eszkze. A hossz bkessgnl pedig becsljtek tbbre a rvidet.
   Nem munkra, de harcra szltlak titeket. Nem megbklni hvok, hanem gyzelemre. Harc legyen munktok, s bktek gyzelem!
   Hallgatni s nyugton lni csak az tud, kinek ja s nyila van: a tbbi fecseg s huzakodik csupn. Bktek gyzelem legyen!
   Azt mondjtok, az igaz gy szentesti a hbort? n pedig azt mondom nktek: az igaz hbor az, ami brmely gyet szentest.
   Hbor s vitzsg tbb nagy dolgot vitt vgbe, mint a felebarti szeretet. Nem sznalmatok, de mindig is eltkltsgetek segtette meg a bajba jutottat.
   "Mi a j?" krditek. Vitznek lenni j. Mondjk csak a csitri lnykk: "j csak az lehet, mint mi tetszst is arat s megindultsgra kszt."
   Szvtelennek mondanak benneteket: m szvetek igaz, s n szeretem szvbli szemrmessgteket. Titeket sajt daglyotok indt szgyenkezsre, mg nnn aplyuk msokat.
   Rtak volntok? No, rajta csak, testvreim! Burkoljon ht a fensgessg titeket, a rtak palstja!
   Ha pedig megn bennetek a llek, szertelen is lszen egyben, s fensgessgtek gonoszsg hatja t. Ismerlek benneteket.
   A gonoszsgban tallkozik a szertelen s a gynge. De flrertik egymst. Ismerlek benneteket.
   Csak olyan ellensgtek legyen, aki gylletes, nem pedig megvetend. Legyetek bszkk ellensgetekre: gy sikerei a ti sikereitek is.
   A lzads - rabszolgk elkelsge. A ti elkelsgtek az engedelmessg legyen! Engedelmessg legyen mg parancsolstok is!
   A j harcos flnek kedvesebb a "ktelmed", mint az "akarom". Elbb adasstok ht parancsba magatoknak mindazt, amire vgytok.
   Legmagasztosabb remnyetek szeretete legyen bennetek az letszeretet: s legmagasztosabb remnyetek legyen ltetek legmagasztosabb gondolata!
   De legmagasztosabb gondolatotokat n parancsolom nktek - az pedig gy szl: olyasvalami az ember, amin fell kell kerekedni.
   Engedelmessg s hbor legyen ht letetek! Minek a hossz let! Melyik harcos esdekel kmletet!
   n nem kmllek benneteket, bennem mlysges a szeretet irntatok, hborz testvreim! -
gy szlott Zarathustra.


AZ J BLVNYRL

Nhol vannak mg taln npek s hordk, testvreim, nlunk azonban nincsenek: itt llamok vannak.
   llam? Mi az? Nos teht! Most hegyezztek fleteket szavamra, mert me, a npek hallrl szlok most nktek.
   Az llam a leghidegebb szrnyeteg minden hideg szrnyetegek kzl. Hideg mg a hazugsga is; s szjbl ez a hazugsg kgyzik el: "n, az llam vagyok a np."
   Szemenszedett hazugsg! Alkotk voltak azok, akik megalkottk a npeket, s hitet meg szeretetet rttak rjuk: az letnek szolgltak gy.
   Megrontk azok, akik csapdjukba csalva llamnak mondjk a sokasgot: pallost s szz svrgst rnak re.
   Ahol van mg np, ott senki sem rti az llamot; gylletes, akr a szemmel vers vagy a szoks s jog elleni bn.
   Tanbizonysgot adok nktek: minden np nyelvn ms a j s megint ms a gonosz: a szomszd egyiket sem rti. Szoksra-jogra mind sajt nyelvet alkotott.
   mde a j s gonosz sszes nyelvn hazudik az llam; hazudik, brmit mondjon is - s lopta mindent, brmije van.
   Hamissg mindene; ragadoz, lopott fogakkal mardos. Hamisak mg a belei is.
   A j s gonosz nyelvt sszezavarni: ezt a tanbizonysgot teszem az llamrl nktek. s bizony mondom, tansgom a hallnak akarsrl tanskodik! Bizony mondom, a hall-prdiktorokra int!
   Fls-sokasgg lettek a megszletk: a flslegeseknek talltk ki az llamot!
   Nzztek csak, hogy desgeti maghoz ket, ezt a fls-sokasgot! Hogy nyeli el, rgja meg, krdzi vissza ket!
   "Nincs hatalmasabb nlamnl e fldn: Isten parancsol ujja vagyok" - ekkpp bmbl a szrnyeteg. s nem csupn a hosszra nylt flek meg a kurta tekintetek hullnak eltte trdre!
   , mg tibennetek, nagy lelkekben is ott mormogja stt hazugsgait. , kilesi m a gazdag szveket, kik rmest tkozoljk magukat!
   Igen, ti, akik legyzi vagytok a rgi Istennek - megtall benneteket is! Elfradtatok a harcban, vgtre pedig az j blvnyt szolglja fradtsgotok!
   Hskkel s ernyesekkel igyekszik krbevenni magt, az j blvny! Szereti, ha a j lelkiismeret napfnyn stkrezhet - a hideg szrnyeteg!
   Mindent meg akar adni nktek, csak hogy t imdjtok, az j blvnyt: gy vsrolja meg magnak ernyeitek csillogst s szemetek bszke tekintett.
   ltalatok akarja maghoz desgetni a fls-sokasgot! gy bizony! Pokoli mvet agyalt ki, lovt a hallnak, mely isteni dicssggel kicsutakoltan csrtet itt!
   Igen, hallt eszelt ki sokaknak, mely mgis letnek dicsri magt: bizony mondom, szvbli szolglat ez a hall sszes prdikljnak!
   llamnak azt nevezem, ahol mindenki mregiv, jk s hitvnyak egyknt: llam az, ahol mindenki elveszejti magt, jk s hitvnyak egyknt: llam az, ahol a lass, kzs ngyilkossg neve - "let".
   Nzztek csak ezt a fls-sokasgot! Elorozzk maguknak a feltallk mveit s a blcsek minden kincst: aztn mveltsgnek hvjk tolvajkodsukat - de betegsg s balsiker lesz mindenbl kezk alatt!
   Nzztek csak ezt a fls-sokasgot! Folyton betegeskednek, ept hnynak, s hnyadkukat jsgnak nevezik. Felfaljk egymst, de nem brjk megemszteni.
   Nzztek csak ezt a fls-sokasgot! Csak szegnysgbe dnti ket mg gazdagsguk is. Hatalmat akarnak, s legelsbben is a hatalom fesztvast, pnzt, sokat - ezek a tehetetlenek.
   Nzztek csak, hogy kapaszkodnak flfel, ezek a frge majmok! Mgnem egyms hegyn-htn csimpaszkodva mindenestl elsllyednek a mocsrban s a mlyben.
   Mind a trnus fel trekszik tbolyban - mintha a boldogsg trnusa volna! Gyakorta a mocsr trnol ott - s gyakorta mg a trnus is mocsron ll.
   Tbolyultak nkem ezek egytl egyig, s csimpaszkod majmok s forrfejek. Bzlik nkem a blvnyuk, a hideg szrnyeteg: bzlenek nkem mindenestl, ezek a blvnyimdk.
   Testvreim, taln bizony meg akartok fulladni pofjuk s svrgsaik bzs leheletben? Trjtek ki inkbb az ablakot, s aztn ugrs, ki a szabadba!
   Kerljtek a bzt! El innen, a fls-sokasg blvnyimdstl!
   Kerljtek a bzt! El innen, emberldozataik fstjbl!
   A nagy lelkek szmra mindtig nyitva ll a Fld. Sok res hely vrja mg az egymagukra s msodmagukra maradottakat, hol csndes tengerek fuvallata ing.
   A nagy lelkek szmra nyitva ll mg a szabad let. Bizony mondom, kevesebbnek lesz megszllottja, akire kevs szllott: ldassk az egyszer szegnysg!
   A nem felesleges ember ott kezddik csupn, ahol vget r az llam: ott kezddik a szksgszer ember dala, az egyszeri s ptolhatatlan nek.
   Ott, ahol az llam vget r - nzztek ht, testvreim! Avagy nem ltjtok-e a szivrvnyt s az embert fllml emberhez vezet hidakat? -
gy szlott Zarathustra.


A PIACI LEGYEKRL

Magnyodba meneklj, bartom! Ltom, miknt bdt el a nagy emberek lrmja, s miknt sebzik meg a trpk fullnkjai brdet.
   Az erd, a sziklaszirt mltkpp osztja meg vled hallgatsodat. Legyl ismt, akr a tereblyes fa, melyet olyannyira kedvelsz: csndben s mindenre flneszelve hajlik a tenger fl.
   Ahol a magny vget r, ott a piac kezddik; ahol pedig a piac kezddik, ott nagy sznszek lrmja s mrges legyek zmmgse kezddik vele.
   A vilg legjobb dolgai is rtktelenek, ha nincs, aki sznre vigye ket; az ilyen sznreviv fajtt hvjk gy: nagy emberek.
   A sokasg rzketlen a nagysg irnt, ami - a teremt. Van viszont rzke a nagy dolgok sszes sznrevivjhez s sznszhez.
   j rtkek kitalli krl forog a vilg - forog lthatatlanul. A sokasg s a hrnv pedig a sznszek krl forog: ez a vilg sora.
   A sznsz, ha szellemes is, szelleme lelkiismeretlen. Mindig abba veti hitt, ami leginkbb hitet breszt - csak hogy benne higgyenek!
   Holnap ms hitet kert magnak, holnaputn ismt msikat. rzkeiben ppoly hirtelen, akr a sokasg; j szimata van a vltoz idkhz.
   gy mondja, bizonyt, midn lebr valakit. gy mondja, meggyzte, akibl bolondot csinlt. Alapot lelni - erre nincs, mit jobbnak ltna, mint a vrt.
   Az olyan igazsgot, mely csak finom flekhez tall utat, hazugsgnak mondja s semminek. Bizony mondom, nem hisz, csak olyan istenekben, kik telekrtlik a vilgot!
   Tele van nneplyesked trfamesterekkel a piac - s milyen bszke a sokasg az nagy embereire! k a pillanat urai nki.
   Csakhogy szortja ket a pillanat: ezrt szorongatnak ht tged is: ezrt akarjk, hogy a te szavad is igen vagy nem legyen. Ha pedig azt akarod, hogy szked ott lljon pro s contra kzt, gy jaj neked!
   Ne fltkenykedj teht e felttlenkedkre s szorongatkra, te, igazsg szerelmese! Az igazsg soha nem simult mg senki felttlenkednek oldalhoz.
   Inkbb bizonyossgodba trj meg e hirtelenkedk miatt: csak a piacon kvetelnek tled is folyton igent vagy nemet.
   Minden mly ktban lassan gylik a tapasztalat: sokig kell vrniuk, hogy megtudjk, mi az, mi mlykbe hullt.
   Minden nagysg tvol tartja magt a hrnvtl s a piactl: az j rtkek kitalli mindig is tvol lakoztak a hrnvtl s a piactl.
   Magnyodba meneklj, bartom: ltom, miknt sebzik meg brdet a mrges legyek fullnkjai. A csps, ers szlbe meneklj!
   Meneklj magnyodba! Ne lakozz tovbb a trpk s hitvnyak kzelben! Meneklj lthatatlan bosszjuk ell! Hisz bosszvgy fti ket ellened.
   Tbb kezet se emelj rejuk! Sokasguk megszmllhatatlan, a te sorsod pedig nem az, hogy lgycsap legyl.
   Megszmllhatatlan e trpk s hitvnyak sokasga; s hny bszke pletet romba dnttt mr a csepeg es meg a gyom.
   Te ugyan nem vagy k, mgis reget vjt immr beld a sok csepegs. A sok csepegstl vgtre mg sszetrsz s sztmllasz nekem.
   Ltom, miknt fraszt el a hadakozs e mrges legyek ellen; ltom, szz fullnkcspstl vrzel immr; bszkesged pedig mg azt sem engedi, hogy haragra gerjedj.
   A vredet akarjk rtatlansgukban, vrtelen lelkk htozik a vrre - ezrt dfkdik beld rtatlansgukban fullnkjukat.
   Nked azonban, mlysg embere, mlysges szenvedst okoznak mg az apr sebek is; s jra meg jra ugyanaz a mrges freg mszik kezedre, idd sincs a felgygyulsra.
   Tlsgosan bszknek ismerlek, semhogy megld e torkosokat. De azt mondom, jl vigyzz, nehogy vgzetedre viseld ttlenl minden mrgez jogtalansgukat!
   Krlzmmgnek dicsretkkel is: csupa tolakods a dicsretk. Kzelsgedet akarjk, brdt s vredt.
   Hzelkednek nked, akrha Isten volnl vagy rdg; szklnek eltted, akrha Isten volnl vagy rdg. Mi vgre! Hzelked s szkl mind, semmi ms!
   Gyakran bjnak lcjba annak is, mi nked szeretetre mlt. Csakhogy ez mindig is a gyvk okossga volt. Bizony mondom, a gyvk okosak!
   Szk lelkkben sok gondolatuk tmad rlad - lm, mindig csak gondjuk van veled! Mitl sokakban tmad gondolat, gond lesz az, egytl-egyig!
   Megbntetnek minden ernyedrt. Amikrt pedig mlysges bocsnatot nyersz elttk - csupn mellfogsaid.
   Szeldsged s mltnyossgod azt mondatja vled: "nem ket terheli a bn kicsinyes ltkrt." Az szks lelkk azonban azt gondolja: "Bn minden nagyszer lt."
   mde mg hogyha szeld is vagy vlk, gy rzik, megveted ket; s alattomos gaztettekkel viszonozzk a jt.
   Nem szenvedhetik sztlan bszkesgedet; rvendeznek, ha szernysged olykor hisgra kszt.
   Amit az emberben megismernk, lngra is lobbantjuk benne. vakodj teht a trpktl!
   Trpnek rzik magukat eltted, alvalsguk parazsa pedig lthatatlan bosszra lobbantja ket ellened.
   Nem vetted-e szre taln, miknt hallgattak el rendre, midn hozzjuk lptl, s miknt hagyta el ket rgvest az er, mint fst a kialv tzet?
   Igen, bartom, felebartaid rossz lelkiismerete vagy: mert mltatlanok hozzd. Gyllnek teht, s vredet szvjk, ha csak szert ejthetik.
   Mrges legyek a te felebartaid, s azok is maradnak; ami nagy benned - pp az nveli mrgket, attl lesznek mindegyre legyeskedbbek.
   Magnyodba meneklj, bartom, oda, hol csps s ers a szl. Sorsod nem az, hogy lgycsap legyl. -
gy szlott Zarathustra.


A SZZESSGRL

Szeretem az erdt. Nem j a vrosokban lni: tl sok ott az zekedni vgy nszemly.
   Nem jobb-e vajon gyilkosok kezre jutni, mint egy zekedni vgy nszemly lmaiba?
   De nzztek csak ezeket a frfiakat: tekintetk elrulja ket - nem ismernek jobb dolgot a vilgon, mint egy nszemly karjai kzt heverni.
   Lelkk mlyt mocsr bortja; s jaj mindenkinek, ha iszapjukban mg szellem is lakozik!
   Legalbb llatnak lenntek tkletesek! Csakhogy az llat rtatlan m!
   Legyetek rzkeitek gyilkosai: taln bizony erre intlek n benneteket? Intsem ennyi nktek: az rzkek rtatlanok.
   Taln bizony szzessgre intlek n benneteket? A szzessg nmelyeknl erny, sokaknl azonban szinte bn.
   Igaz, megtartztatjk magukat: mgis minden tettkbl irigykedn elsandt az rzkisg tzel szukja.
   Mg ernyk magaslatra s szellemk hidegbe is bktlensggel kveti ket ez a rusnya llat.
   s milyen illedelmesen tud koldulni az rzkisg tzel szukja egy darabka szellemrt, ha megvonjk tle a falatnyi hst.
   Szeretitek a szomorjtkokat s mindazt, ami sszetri szvetek? n azonban nem bzom szukitokban.
   Tl kegyetlen nkem pillantsotok: kjsvran lestek a szenvedre. Amit pedig rszvtnek hvtok, vajon nem gynyrtk lcja csak?
   s legyen titek ez a pldzat is: sokan akartk kizni rdgket, s lm, kzben maguk is disznk lettek.
   Akinek nehezre esik a szzessg, inkbb mondjon le rla: nehogy ez legyen nki a poklok tja - nehogy mocsrba s zekedsbe fljon benne a llek.
   Mocskos dolgokrl beszlek? Nem ez a legrosszabb nkem.
   A megismers embere nem akkor irtzik megmertkezni az igazsg vizben, ha mocskos az a vz, hanem ha az csak pocsolya.
   Bizony mondom nktek, vannak, akikben mlysges a szzessg: gyngdebbek k szvkben, tbbet s szvesebben nevetnek k nlatok.
   Nevetnek mg a szzessgen is, s azt krdik: "Szzessg? Mi az?
   Nem balgasg-e vajon a szzessg? De a balgasg jtt el hozznk, s nem mi kerestk t.
   Szllst adtunk ht a vendgnek szvnkben: most velnk lakik - maradjon, ameddig csak akar!"
gy szlott Zarathustra.


A BARTRL

"Brki legyen is vlem, tl sok az egy is" - gondolja mindtig a remete. "Kettre jut vgtre az rks egyszer egy, ahogy telik-mlik az id!"
   Az n s az Engem mindig oly tlbuzgn beszl: hogy lehetne kibrni bart nlkl ezt?
   A remete szmra mindig harmadik a bart: a harmadik az a parafa, mely megakadlyozza, hogy a kett beszlgetse almerljn a mlybe.
   , bizony tl sok mlysg fenyeget minden remett. Ezrt is vgyakoznak k olyannyira bart s barti magaslatok utn.
   Hogy mifle hitet volna j magunkba vetni, azt msokba vetett hitnk rulja el. rulnk a bart utni vgy.
   A szeretet pedig gyakran arra val csupn, hogy az irigysget tugorjuk vele. s nem egyszer azrt tmadunk csupn s szerznk ellensget, hogy elleplezzk, mily tmadhatk vagyunk.
   "Legyl legalbb ellensgem!" - szl az igazi tisztelet, mely nem mer bartsgot krni.
   Aki bartot akar, legyen ksz hbort viselni rte: aki pedig hbort visel, annak tudnia kell ellensgnek lenni.
   Bartodban tisztelj ellensget is. Tudsz-e vajon prtjra llani gy, hogy t ne prtolnl hozz egyben?
   Bartod legyen legjobb ellensged. Akkor legyl legkzelebb hozz szvedben, mikor ellenllsz neki.
   Prn mutatkoznl bartod eltt? Megtisztelnd azzal, hogy gy adod magad nki, amilyen vagy? Csakhogy a pokolba kvn rte!
   Botrnkozst kelt, aki nem kendzi el magt: j okotok van teht flni a presget! Taln ha istenek volntok, bizony, csak akkor tlthetne el titeket rongyaitok szgyene.
   Bartod eltt viselni nincs elg dszes ltzk: hogy nyl legyl neki s vgy az embert fllml ember utn.
   Lttad-e mr alvs kzben bartodat - hogy megtudd, milyen is akkor? Mert mi ms is volna bartod arca? Sajt arcod csupn, durva s tkletlen tkrben.
   Lttad-e mr alvs kzben bartodat? Nem szrnyedtl el bartod brzatn? , bartom, olyasvalami az ember, aminek flbe kell jutni.
   A hallgats s rrzs mestere legyen a bart: ne akarj mindent ltni. lmod legyen, mi bartod ber tetteit elrulja nked.
   Rrzs legyen rszvted is: tudd meg elbb, bartod vajon rszvtet akar-e. Taln tretlen fny szemedet s az rklt tekintett szereti benned.
   Fedje kemny hj bartod irnti rszvtedet - olyan kemny, hogy neked magadnak is beletrjn a fogad. zt s dessgt csakis gy nyerheti el.
   Bartod tiszta lege s magnya s kenyere s orvossga vagy-e? Van, aki nem vlhat meg sajt lncaitl, bartjt mgis meg tudja vltani.
   Rabszolga vagy? gy nem lehetsz bart. Zsarnok vagy? gy nem lehetnek bartaid.
   Tl sok rejtekezett a rabszolga s a zsarnok a nben. Ezrt nem kpes mg bartsgra a n: csak a szerelmet ismeri.
   A n szerelme igazsgtalan s vak minden irnt, amit nem szeret. s mg a n tudvn tud szerelme fnyn is mindig j t t s vakon lecsap villm.
   Nem kpes mg bartsgra a n: mg mindig macska a n s madr. Avagy legjobb esetben is tehn.
   Nem kpes mg bartsgra a n. De mondjtok csak, ti frfiak, vajon ki kpes a bartsgra kzletek?
   Szgyen a szegnysgtek, ti frfiak, s szgyen lelketek kapzsisga! Amit ti bartotoknak adtok, azt n megadom ellensgemnek is, s mg csak szegnyebb se leszek vele.
   Van bajtrsiassg: br volna bartsg!
gy szlott Zarathustra.


AZ EZER S EGY CLRL

Sok orszgot ltott Zarathustra s sok npet: gy fedezte fel, hogy sok npnek mi j s mi gonosz. A jnl s gonosznl nagyobb hatalmat nem lelt Zarathustra e fldn.
   Egy np sem lhet, ha mit sem becsl; m ha letben akar maradni, nem becslhet gy, mint a szomszd.
   Sok minden van, ami az egyik npnl jt jelent, a msiknl meg gnyt kelt s megvetst: gy talltam n. Sok mindenre akadtam, amit emitt gonosznak mondanak, pedig bboros becs vezi amott.
   Az egyik szomszd soha nem rti a msikt: lelke mindig is amannak agyrmein s gonoszsgn csodlkozik.
   A javak tblja kifggesztve ll minden np fltt. s me, fellkerekedseinek tblja az; me, hatalomra tr akaratnak hangja.
   Amit nehznek tart, az nki a dicsretes; amit szksgesnek, m egyszersmind nehznek, azt mondja jnak; azt pedig, ami mg a legslyosabb szksgbl is megszabadt, azt, ami ritka s ami a legnehezebb - azt szentnek magasztalja.
   Amin hatalma s gyzelme s dicssge alapul, amirt szomszdja rettegi s irigyli: az nki a magasrend, az els, a mrtk, az nki rtelme minden dolognak.
   Bizony mondom, testvrem, ha megismerted egy np szksgt s fldjt s egt s szomszdait: akkor kifrkszted fellkerekedseinek trvnyt is egyben, s hogy remnynek mirt pp e ltrn hgva vg neki.
   "Mindig te lgy az els, hogy megelzd a tbbieket: senkit ne fogadj fltkeny lelked szeretetbe, hacsak nem bartodat" - ez volt, amitl megremegett a grgk lelke, ezzel jrtk nagysguk svnyeit.
   "Szlj igazat, s tudj bnni az jjal meg a nyllal" - des tehernek vlte ezt a np, melybl nevem szrmazik - nevem, melyet viselnem des teher.
   "Tiszteld apdat s anydat, s lgy akaratuk szerint val lelked gykerig": a fellkerekedsnek ez a tblja llt kifggesztve egy msik np felett, s hatalmas lett ltala s rk.
   "Lgy h, s hogy h lehess, akr gonosz s veszlyes gyekrt is tedd kockra becsletedet s vredet": ilyen tanokkal vett ert magn egy msik np, s ldott lett nmagn vett erejvel.
   Bizony mondom, az emberek mindig is maguknak szabtak ki jt s gonoszt. Bizony mondom, nem vettk sehonnan, nem talltk, s nem is gi hang gyannt rte ket.
   Csak az ember ruhzta fl rtkkel a dolgokat, hogy letben tartsa magamagt - a dolgok rtelmt is csak alkotta meg, gy ht ember-rtelem az! Ezrt mondja "ember"-nek magt, ami annyit tesz: az rtkel.
   Az rtkels alkots: ti alkotk, halljtok ht szavam! Amitl minden rtkelt dolog rtkes s becses, az az rtkels maga.
   rtk nem jn ltre, csakis rtkels ltal: rtkels hjn a ltezs magvassgbl res dihj volna csak. Ti alkotk, halljtok ht szavam!
   Az rtkek vltozsa nem ms, mint az alkotk vltozsa. Mindig megsemmist elbb, aki alkotni rendeltetett.
   Az alkotk npek voltak elbb, csak azutn egynek; bizony mondom, nem ms a legjabb alkots, mint maga az egyn.
   Egykor npek emeltk maguk fl tblit a jnak. Az uralkodni vgy szeretet s az engedelmeskedni vgy szeretet kzs alkotsai voltak azok a tblk.
   A csordban lelt gynyr rgebbi, mint az nben lelt gynyr: s amg a j lelkiismeretet gy hvjk: csorda, csak a rossz lelkiismeret ejtheti ki, hogy n.
   Bizony mondom, a ravasz n, a szeretet hjn val, mely a sokasg hasznban keresi hasznt: nem a csorda eredete, hanem albuksa az.
 

 
Ablak
 
Alkotsok
 
Dorombol

 

S az ing fld elindul velem,

Glyarabknt lve lmaimban

Mltbl faragott jv-kpzelet,

Ringatom az orknt karjaimban.

 

 
Nmi filozfia
 
csak szavak

Kihlt vilg (rszlet)

...  Kihlt vilg ez, senki fldje!
S mint tetejbe hajitott
cskavasak, holtan merednek
remnyeink, a csillagok.

/Pilinszky/

 
Linkek
 
Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Emberek
Induls: 2005-04-14
 
Pain Of Salvation
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG